mandag 8. november 2010

Sannheten som belte om livet


I kollektive der jeg bor er vi 4 gutter som bor sammen, og "knuffenivået" blir deretter. En av favorittene er å trekke ned buksa på en av de andre gutta mens de står og aner ingen ting. Resultatet er jo selvfølgelig at vedkommende offer blir stående med buksa nedpå knærne. Jeg har lært meg et aldri så lite triks for å unngå en sånn flau situasjon, jeg tar på meg et belte. Med belte rundt livet, så holdes buksa på lass, det blir lettere å gå også når buksa ikke henger nedpå knea. En annen fordel er at det går an å henge min kjære leatherman i beltet.
I Efeserne 6.14 skriver Paulus:

"Stå da fast! Spenn sannhetens belte rundt livet..."

Det er ikke uten grunn at Paulus sammenligner sannheten med et belte. For jeg tenker at de to har mye felles. Først så tenker jeg at hvis en ikke snakker sant, eller lever i sannhet, så kan det fort skje at noen tar en med buksa nede. Det er ikke så veldig lett å leve med hele tiden å måtte passe på at en følger opp alle løgnhistoriene sine.

En annen ting som et belte og sannheten har felles, er at en kan henge ting i det. For i sannhetens belt så skal åndens sverd henge. I belte mitt henger den tidligere nevnte leathermanen, men i mitt åndelige belte henger Den Hellige Ånd som er med meg hele tiden i alle situasjoner. Det er godt å tenke på.

I dag har jeg lyst til å slå et slag for sannheten, jeg vet at jeg selv har vanskelig for hele tiden å være ærlig i tanker ord og med den jeg er, men jeg vet at med sannhet som belte om livet, så er det lettere å la Den Hellige Ånd lede meg i hverdagen, og ikke minst det blir lettere å gå når buksa ikke henger nedpå knærne!

Ingen kommentarer: